--home--              --werken--              --software--               --teksten--


Sinds 2015 gaat de interesse van Hans Roels vooral uit naar muziek die voor locaties buiten de concertzaal gemaakt is. Hij zoekt naar interactievormen om de concertomgeving (de natuur, bewoners, voorbijgangers, etc.) via klank en muziek te integreren in de performance. Reeds van voor die datum exploreert hij in zijn muziek ook verregaande vormen van simultanëiteit en polyfonie waarbij partijen met een eigen tempo, timbre en toonsysteem gecombineerd worden. Ook de snelle afwisseling van stijlen en het zoeken naar open notatievormen die de uitvoerder meer vrijheid geven, spelen een belangrijke rol. In oudere werken ging zijn interesse uit naar het 'onstabiele grensgebied' tussen muziek en ruis waarbij het lijkt of de broze muziek bijna uit elkaar valt. In sommige van zijn werken is een duidelijke politieke ondertoon merkbaar.

Hans Roels heeft werken gemaakt voor diverse bezettingen en media: akoestische ensembles, kamermuziekwerken met live electronics, werken voor computergestuurde piano met pianist die tegelijkertijd in de piano speelt, live algoritmische stukken met muziekautomaten en akoestische composities voor multimedia installatie of zelfgebouwde klankobjecten.

Hans Roels (°1971) studeerde vanaf 1989 piano bij de hedendaagse muziekspecialist Claude Coppens aan het conservatorium van Gent (B). Na zijn pianostudies volgde hij compositielessen bij Jan Rispens, dr. Godfried-Willem Raes en Roland Corijn. Sinds hij in 1996 zijn studies beëindigde kreeg hij opdrachten van o.a. het ensemble Champ d'Action, Stichting Logos, het muziektheater Walpurgis, het Spectra ensemble, Zwerm, Spiegel Quartet, Musica, November Music en andere. Zijn composities waren te horen in concertzalen en musea als Issue Room Project (New York), Cafe Oto (London), Musikhochschule (Keulen), Felix Meritis (Amsterdam), Pierement Museum (Utrecht), Muziekcentrum (Den Bosch), Circolo de Bellas Artes (Madrid), Limelight (Kortrijk), Muhka (Museum voor Hedendaagse Kunst, Antwerpen), de Singel (Antwerpen), Elisabethzaal (Antwerpen), de Velinx (Tongeren), NONA theater (Mechelen), de Bijloke (Gent), de Vooruit (Gent) en het SMAK (Gent). Uitvoeringen werden verzord door ensembles als Collectief Publiek Geluid, Trio Scordatura, Black Jackets Company, Champ d'Action, M&M Ensemble, Prima La Musica en Q-O2 in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Denemarken, Polen, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Recent werkt Roels vaak samen met percussionist en klankkunstenaar Ruben Orio.

Van 2001 tot 2008 verzorgde hij de programmatie van de concerten in Stichting Logos, een centrum voor hedendaagse en experimentele geluidskunsten in Gent (B). Elk jaar organiseerde hij ca. 35 concerten met kunstenaars en ensembles als Jaap Blonk, Reinier Van Houdt, the Barton Workshop, Harry Sparnaay, Carl Stone, Yannis Kyriakides, Alvin Lucier, Christian Wolff, Agostino Di Scipio, Ralph Van Raat, Wu Wei, Marc Behrens, Teodoro Anzellotti (D/IT) en vele anderen.

Tussen september 2007 en september 2010 heeft hij een proefproject over live elektronische muziek opgestart en uitgevoerd aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans van Deinze. Wekelijks musiceerden leerlingen met computers, synthesizers en akoestische instrumenten en leerden zo meer over de basisbegrippen en geschiedenis van elektronische muziek. Van 2008 tot 2018 gaf hij ook les live elektronische muziek aan het conservatorium van Gent (Hogeschool Gent).

Van 2008 tot 2014 verrichtte hij onderzoek aan dit zelfde instituut naar ontstaansprocessen in hedendaagse compositie, o.a. een groep componisten werd gevolgd terwijl ze aan een nieuwe compositie werkten. In october 2014 behaalde hij een doctoraat in de kunsten. Van 2010 tot 2014 was hij ook actief als onderzoeker aan het Orpheus Instituut. Sinds 2016 verricht hij artistiek onderzoek naar compositie voor specifieke locaties aan het Koninklijke Conservatorium Antwerpen (Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen). Roels heeft artikels gepubliceerd in internationale onderzoekstijdschriften (zoals Musicae Scientiae of Journal of Music, Technology and Education), boeken (The Exposition of Artistic Research, ed. M. Schwab and H. Borgdorff; Artistic Experimentation in Music, ed. D. Crispin and B. Gilmore; etc.) en lezingen gegeven op internationale conferenties zoals The Global Composition, 2018; The European Platform for Artistic Research in Music (EPARM) Conference, 2017; Tracking the creative process in music conference, 2013; Linux Audio Conference 2010.