De ontwikkeling van een stereo blaasinstrument voor een in situ performance
Developing a stereo wind instrument for an in situ performance
Residentie in iMAL (Brussel, juni 2022) - >> English
Tijdens de residentie werk ik aan een locatiespecifieke muziekvoorstelling met een hybride blaasinstrument. Een eerste startversie van dit digitaal-akoestisch instrument heb ik in 2021 tijdens de Corona-crisis gebouwd: het is een synthesizer waarbij je in 2 microfoons blaast (als een stereo breath controller) en terzelfdertijd toonhoogtes via een toetsenbord bespeelt. Gewone en zgn. vibration luidsprekers (zowel professionele als kleine, goedkope exemplaren) worden aan of in lokale objecten (verwarming, regenpijp, vuilnisbak, enz.) geplaatst waardoor die objecten meetrillen met bepaalde toonhoogtes in de performance. De luidsprekers staan verspreid over de publieksruimte en produceren de eindklank. De muzikant kan de ruimtelijkheid intuïtief bespelen door de blaasrichting in de twee microfoons.
Tijdens de residentie werk ik (nog) niet aan de volledige installatie maar focus ik op de ontwikkeling van audio software voor de voorstelling. In de startfase vorig jaar was het hele project verstrengeld geraakt met andere projecten op vlak van instrumentenbouw, softwareontwikkeling en compositie. Door de software patches in Pure Data nu te ordenen en vernieuwen wil ik het ontwerp van dit blaasinstrument en de performance meer modulair maken. Uit ervaring met vorige in-situ producties weet ik dat modulariteit uiterst belangrijk is om soepel in te spelen op lokale omstandigheden.
Concreet programmeer ik software modules i.v.m bewerking van 'symbolische' data (smoother, pitch data algoritmes, automatisch verspringen van 'voices'), de audio productie (synthesizer, ruis algoritmes) en de verdeling van de klank over de ruimte. Die ruimtelijke verdeling gaat vooral heterogeen zijn en inspelen op lokale akoestische, architecturale en materiaalspecifieke karakteristieken. Mijn doel is dus niet om standaard spatialisatie software te maken waarbij identieke luidsprekers verspreid over de ruimte staan en een virtuele klankruimte creëren. Ik wil een set van software tools maken waarmee ik een specifieke plaats maximaal kan laten resoneren en meetrillen met de muziekperformance.
Tenslotte is er (sinds de aanvraag van de residentie) nog een nieuw element in deze voorstelling geslopen: het plan om met dit blaasinstrument verhalen 'aan te blazen'. Ik wil eerst verhalen en getuigenissen op locatie opnemen en daarna in de performance deze verhalen opnieuw leven inblazen: ze bewerken met het locatiespecifieke, hybride instrument en (met dit instrument) voorzien van een live sound track.
Voor ik aan deze residentie heb ik thuis een korte video gemaakt waarop je de stereo breath controller en synthesizer ziet en hoort. De video toont niets van de resonerende objecten en vibration speakers. Je hoort wel een audio track die ik gemaakt heb voor de website filmmusic.io. Zowel de hoge als de lage wind-achtige stem is ingespeeld met de vroege versie van dit hybride blaasinstrument.
-- -- --
Residency in iMAL (Brussels, June 2022) - >> Nederlands
At the residency in iMAL I will develop an in situ music performance with a hybrid wind instrument. During the Covid crisis I built a first version of this digital-acoustic instrument: a synthesizer is played by selecting keys on a keyboard and blowing into two microphones (a stereo breath controller). Both 'normal' and so-called vibration speakers - professional, cheap and small ones - are attached to local objects (for example: the heating system, a rain pipe, dustbin, etc.) and this makes the objects co-vibrate with specific pitches and timbres. The speakers are spread over the public space and produce the sound. The musician intuitively plays with this spatialisation by controlling the blowing direction into the two microphones.
During the residency I won't work on the whole installation but focus on the software development for the performance. In the first phase (last year) the project was entangled with other projects of software development, instrument building and composition. By organizing and redesigning the Pure Data patches I want to make the performance and wind instrument more flexible and modular. From previous in-situ performances I learnt that modularity is extremely important to adapt to local situations.
More specifically, I will program software modules that process 'symbolic' data (smoothing, pitch data algorithms, voice allocation), produce audio (synthesizer, noise algorithms) and deal with the spatial spread of sound. This spread will be heterogeneous and interact with local acoustical, architectural and material characteristics. My goal isn't to (re)write standard spatialisation software in which identical loudspeakers are equally spread in a space and create a new virtual sound space. I want to make a set of software tools to let a specific place resonate and co-vibrate with a music performance.
After writing the residency proposal for iMAL a new element entered my in-situ performance plan: the idea to tell stories with this wind instrument. First, I want to record stories and narrative experiences on location and next, in a public performance, breathe new life into these stories by performing these recordings with the hybrid wind instrument, and also processing them and providing a (live) musical sound track.
Before this residency I made a short video in which you see and hear the stereo breath controller and synthesizer. You can't hear the resonating objects and vibration speakers in the video, you do hear an audio track that I created for the website filmmusic.io. Both the high and low windy voices are performed with the early version of the hybrid wind instrument.